זוהר ארגוב - קול הזמיר לא ידום לעולם


ראשי | ביוגרפיה | דיסקוגרפיה | כתבות | הורדות | אודות האתר | הוסף למועדפים | צור קשר













הפרח בגני - משדר מיוחד ברדיו
ביום שישי, הראשון לנובמבר 2003, שודרה התוכנית "הפרח בגני" שהוקדשה לזכרו של זוהר ארגוב ובה הושמעו חלק מלהיטיו, שירים מהופעות חיות, חברים שספרו זכרונות ועוד. התכנית שודרה לראשונה כבר לפני מספר שנים, אך היום אנו מביאים את תוכן המשדר שערך והגיש ליאור פרידמן.

התוכנית נפתחת, כמה צפוי, עם המאוול של זוהר בפתיחה של הפרח בגני. קריין: "התוכנית הזאת תספר על הדרך המוסיקלית של אחד מהבולטים בזמרי המוזיקה המזרחית הים תיכונית של ישראל, זוהר ארגוב. יש אנשים הרואים בו פורץ דרך מי שאולי הביא לגיטימציה לשידור המוזיקה הזו ברדיו ובטלויזיה".

אביהו מדינה: "לפני זוהר היו הרבה אנשים ששרו את המוזיקה אבל תמיד כל אחד מהם היה מנסה להצטעצע בכיוון מסויים באמנות. אם בבחירת הכלים אם בצורת ההבעה אם בדיקציה, בעברית יש כאלה ששרים מזרחית ב-ח' (לא גרונית) כל מיני כאלה שמנסים להתנצל והם לא אמיתיים עד הסוף. זוהר היה הראשון שהיה אמיתי עד הסוף ולא עשה שום חשבונות אחרים שמחוץ לתחום הזה של הבעה אמנותית אמיתית".
השיר "היו זמנים" מתנגן ברקע ולאחריו הקריין חוזר לדבר. קריין: "זוהר שינה את שמו מעורקבי לארגוב כשהחל להצליח כזמר. את הילד עורקבי פגש מולי שפירא שהיה מדריך בחוג דרמטי בשיכון המזרח, רשל"צ". שפירא מספר על כך שכבר מגיל קטן זוהר היה הכוכב הגדול ושכולם הכירו את כשרון השירה שלו. באחת מההצגות הוא השתתף, לאחר שהוסיפו שירים למחזה במיוחד בשבילו. שפירא ממשיך להתפעל ואומר כי היה לו קול ממש יפה וכל זה עוד כשהיה ילד, בלי שום פיתוח קול.

לאחר השיר "אהבת רעיה רצוני" חוזר הקריין. קריין: "זוהר ארגוב מתחיל את הקריירה שלו כמו הרבה מחבריו כזמר בלהקות המופיעות בשמחות. הוא נלווה בהתחלה כמעריץ ללהקתו של הזמר אבנר גדסי. לאחר שגדסי מגלה את הכשרון המוזיקלי שלו, השניים מתחילים להופיע יחד". גדסי: "היינו יושבים ביחד תופסים ראש כשהוא היה נקי, בתקופה הטובה שלו. אולי פה ושם שתייה, אתה מבין, סבבה על הכיפק. גם אני אוהב לשתות. היינו יושבים ושרים ומנגנים וכותבים זה משהו לא מהעולם הזה".
הקריין חוזר לדבר ומספר על ההופעות במועדונים כמו "הברווז" ו"אריאנה" וששם פגש לראשונה את חופני כהן. בקטע זה של התוכנית, שומעים ברקע את חופני מזמין את זוהר לבמה שישיר. הוא עולה ומבצע את ברצלונה כמו שרק הוא יודע, בכריזמה ובאיכותיות.

קריין: "גם האמרגן אשר ראובני פוגש את זוהר ולוקח אותו תחת חסותו". ראובני: "כשהוא הביא את הסגנון האישי שלו, נקרא מאוולים, סילסולים מיוחדים, אז כעבור חודשיים הוא עשה הופעות, שמחות, מועדונים קטנים ראיתי אותו פעם- פעמיים, ראיתי את הכריזמה שיוצאת, את ההתרגשות אז קראתי לו זמר חשמל. מעביר חשמל לקהל".
השיר ברצלונה מסתיים וזוהר אומר בראיון על רקע השיר "אלינור" בהופעה חיה: "יוצאים עם בחורה נחמדה מתאהבים, זה נגמר, כותבים 'יפה כמו מלאך' ונולד שיר".

לאחר השיר "אלינור" מספר הקריין על איש טלוויזיה בשם יואל אסתרון שעשה כתבה על זוהר לתוכנית "יומן אירועים" בערוץ הראשון. אסתרון: "המילה אותנטי הפכה למילה גסה מילה שבד"כ מאפיינת מזרחיים בפי אשכנזים יחד עם זאת אין לי מילה יותר טובה מזו, מצאתי בן אדם אותנטי. חם, באמת חם, אדם שלפתע המוזיקה שהיא בעצם הכלי היחיד שהוא יכול לפרוץ את הגבולות מהם הוא בא, המוזיקה הייתה כל כל חלום... הוא הוציא באותו זמן תקליט שדרים ראשון בחולון במדפסה של תקליטים וכאשר הוא יצא, צלמנו אותו ממשש את הפלסטיק ואני לא הייתי מגזים באומרי שדמעות נצנצו בעיניו".

קריין: "החשיפה הזאת הביאה את זוהר לראיונות רבים בכל כלי התקשורת". זוהר מתוך התוכנית "האדם השלישי" בגל"צ, בה נשאל על הרכב הקהל שלו: "אין שום הבדל... אין שום דבר שמאפיין את הקהל שלי. יש אחד שאוהב את ואגנר ויש אחד ששומע את אלינור ומזדהה עם זה". הקריינית שואלת אם הוא בכלל מכיר את ואגנר וזוהר עונה: "שמעתי עליו" לקול צחוקו של הקהל. בקשר למיעוט שידורי מוזיקה מזרחית - ים תיכונית ברדיו אומר זוהר : "אני חושב שזה טעם של עורכים. הם עורכים את התוכנית, הם בונים אותה וכנראה שהמוזיקה שלי לא מתאימה למה שהם עורכים. אבל בד"כ זה יוצא הרבה פעמים בחודש. אז ככה יוצא שאני מושמע פעמיים בחודש. אני לא מתמרמר על השמעות אני פשוט לא מרגיש צורך לשמוע את עצמי ברדיו או משהו כזה. פשוט מאוד צריך להתחשב יותר בחמישים אחוז קהל, יותר מאשר בי, לי יש כבר שם, אני מפורסם, מוכר אני עובד ברוך השם אני פשוט לא רוצה לרדת בעוד חצי שנה מהמפה. מה שהרדיו יכול לעשות זה להחיות ולהתחשב בחמישים אחוז קהל שקונה את הקסטות ורוצה לשמוע".

בהמשך, השיר "הפרטיזן" מנוגן ואביהו מדינה מספר על ההיכרות עם המלך. מדינה: אמרתי לזוהר שלפי דעתי הוא חומר גלם טוב. מפריעה לי השרמנטיות והדיקציה שבה הוא משתמש בשירים, מה שהופך את המוזיקה מרצינית לזולה. לפי דעתי גם הטונים הגבוהים שבהם הוא שר, מורידים את הערך האומנותי שהוא מסוגל לבצע ולהביא למאזין. הוא היה צריך להשתפתף שנה וחצי בערך עד שהוא יהיה מספיק מוכן להכנס לחשיפה תקשורתית. נראה לי שהוא קצת התאכזב ממה שאמרתי לו. הוא חשב שאיך שאני אשמע אותו אני אקפיץ אותו כיתות. לאחר שנתיים הוא בא והפסטיבל עמד בפתח והוא היה מעוניין להשתתף. הצעתי לו לשיר את 'הפרח בגני' והוא לא ממש התלהב".
קריין: לבסוף משתכנע זוהר, מבצע את השיר בפסטיבל 'דרור' וזוכה. ברקע מושמע השיר "הפרח בגני" בהופעה חיה ולאחר מכן "כבר עברו השנים". מדינה: "כל שיר שהבאתי לזוהר הוא תמיד הוסיף לו. לא תמיד כמו שאני רציתי, לפעמים היו לו תוספות שאני לא כ"כ אהבתי אבל ידעתי שזה באשיות שלו זה מה שהוא מסוגל להביע הכי טוב. אני הייתי כותב משהו וזוהר ישר היה משליך את זה על עצמו ז"א הוא היה שואל מה זה עושה בתוך הפריפריה שלי, באזור שלי. השיר הזה היה כתוב בהתחלה על עיוור (כבר עברו השנים) וזה לא כל כך התאים לו ואז גם הכרתי אותו יותר מקרוב והכרתי כמה ספורים מהחיים שלו שהוא סיפר לי והתאמתי את הטקסט כדי שזה יעזור לדרך ההבעה שלו".

לאחר סיום "כבר עברו השנים", שומעים את זוהר שר בקול צרוד ומזייף שתי שורות מ"שני שושנים" וגם את "עת יעלה ירח" ו"שחרחורת". יהודה קיסר, שליווה את המלך כמעט לאורך כל הקריירה שלו, מספר שזוהר היה גם מקליט שירים של אמנים אחרים תוך התעלמות מהביצוע המקורי.
קריין: "בשיא ההצלחה זוהר היה מופיע פעם, פעמיים ואפילו שלוש פעמים בלילה שבעה ימים בשבוע, בארץ ובחו"ל. אבל שיא ההצלחה היווה גם את תחילת ההידרדרות.
ראובני: "אני טענתי שלזוהר יהיה קשה להיגמל מכיוון שהוא חייב לצאת בלילה להופיע, זה הסם האמיתי שלו... הוא צריך בלילה לצאת להופעה. זה הבמה והקהל והמוזיקה והחתימות. מה שקרה זה שהוא נגמל פעם אחת, לקחו אותו להופעה באיזה מועדון והוא שוב חזר לזה, פעם שנייה נגמל ובדיוק אותו הדבר".


לרשימת הכתבות המלאה


























קול הזמיר לא ידום לעולם - אתר המעריצים של זוהר ארגוב. מאז שנת 2001